Rusza projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej dla żagańskich przedszkoli i szkół !
Od 4 września 2019 można zapisywać szkoły i przedszkola do udziału w zajęciach, które odbędą się w ramach Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. NHEF to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową MEN.
W sezonie 2019/2020 w Centrum Kultury w Żaganiu proponuje następujące cykle tematyczne:
- Przedszkola – Chodzę do kina
- Szkoły podstawowe kl. 1-3 – Filmowi Bohaterowie
- Szkoły podstawowe kl. 4-6 – Kino Współczesne
- Szkoły podstawowe kl. 7-8 – Dojrzewanie w kinie
- Szkoły ponadpodstawowe – Kino Polskie
Uwaga! Opłata za jednorazowy seans wynosi 8 zł / płatność w biurze Centrum Kultury (Pałac pok.164 ul. Szprotawska 4, 68-100 Żagań)
Zapisy w formularzu pod linkiem:!
http://panel.nhef.pl/zgloszenie/
Szczegółowych informacji o cyklach, prezentowanych filmach i zapisach udziela Paweł Pietrzyk
p.pietrzyk@ck.zagan.pl,
tel. 068 477 64 78
HARMONOGRAM SEANSÓW :
1) przedszkole – CHODZĘ DO KINA
godz. 10.30
15 październik 2019 wtorek – BASIA – SERIAL
13 listopad 2019 środa – KACPER I EMMA – NAJLEPSI PRZYJACIELE
19 grudzień 2019 czwartek – ZIMOWE PRZYGODY JILL I JOY
14 styczeń 2020 wtorek – GORDON I PADDY
12 luty 2020 środa – PETTSON I FINDUS – WIELKA WYPROWADZKA
12 marzec 2020 czwartek – OPOWIEŚCI ŚWINKI
21 kwiecień 2020 wtorek – KLARA MUU!
Opis cyklu
Kino to niezwykłe miejsce, które w parę chwil jest w stanie przenieść nas do świata wyobraźni. Duży ekran i specyficzny klimat sprawiają, że dla przedszkolaka treść filmu staje się wyjątkowo realistyczna, a seans na długo pozostaje w pamięci ale również skłania do przemyśleń i wyciągania wniosków.
„Chodzę do kina” to cykl starannie wyselekcjonowanych filmów z różnych zakątków świata, zarówno długo-, jak i krótkometrażowych, które bawią i uczą. Piękne, mądre, wartościowe obrazy z przekazem w pogodny sposób przybliżają świat. Poruszana w nich tematyka jest bliska dzieciom w wieku przedszkolnym, co pozwala im utożsamić się z bohaterem i aktywnie współprzeżywać jego radości i smutki.
Proponowany zestaw filmów stanowi idealny punkt wyjścia do tworzenia sytuacji wychowawczych, rozwoju kompetencji społecznych oraz rozmów na takie tematy, jak uczucia i emocje (wachlarz uczuć kilkulatka jest bardzo szeroki, naprzemiennie pojawiają się chwile szczęścia, smutku, sympatii, niechęci, strachu, zazdrości, a nawet gniewu; dziecku nie jest łatwo poradzić sobie z tymi uczuciami, a jeszcze trudnej o nich rozmawiać), czym jest przyjaźń i rodzina, tworzenie relacji, pomaganie kolegom, umiejętność współpracy oraz identyfikowania się z cudzymi uczuciami. To pojęcia i wartości, których przedszkolak dopiero się uczy, podobnie jak bohaterowie oglądanych przez niego filmów.
Towarzyszące cyklowi warsztaty plastyczne stanowią świetną okazję do estetycznej interpretacji filmów, a jednocześnie wpływają na rozwój motoryki małej i kreatywności.
2) szkoła podstawowa (klasy 1-3) – FILMOWI BOHATEROWIE
godz. 10.30
16 październik 2019 środa – HALVDAN – PRAWIE WIKING
14 listopad 2019 czwartek – BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI. CIENIE NAD VALLEBY
17 grudzień 2019 wtorek – MAŁPIA AFERA
15 styczeń 2020 środa – ZESTAW FILMÓW KRÓTKICH: RÓŻNIMY SIĘ!
13 luty 2020 czwartek – VILLADS
10 marzec 2020 wtorek – OPERACJA CZŁOWIEK W CZERNI
22 kwiecień 2020 środa – KAPITAN MORTEN i KRÓLOWA PAJĄKÓW
Opis cyklu
„Filmowi bohaterowie” to cykl przedstawiający plejadę wyjątkowych postaci z książek i filmów dla dzieci – inspirujących wzorców kształtujących pożądane postawy, takie jak poczucie własnej wartości, wewnętrzne zmotywowanie, otwartość na drugiego człowieka, zainteresowanie otaczającym nas światem.
Zestaw filmów pełnometrażowych i krótkich animacji stanowi wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów. Bohaterami są przeważnie rówieśnicy widzów – dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które przeżywają różne przygody, zdobywają nowe doświadczenia, stawiają czoło podobnym problemom i dylematom. Dzieci, bawiąc się z filmowymi postaciami, uczą się właściwych zachowań, rozwijają swoje umiejętności i przyjmują postawy godne naśladowania w codziennym życiu. Dowiadują się, jak zachować się w nowej sytuacji, skąd czerpać motywację do działania, u kogo szukać wsparcia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji, dlaczego warto marzyć.
3) szkoła podstawowa (klasy 4-6) – KINO WSPÓŁCZESNE
godz. 10.30
17 październik 2019 czwartek – WOJNA NA DESKI
12 listopad 2019 wtorek – RABARBAR
18 grudzień 2019 środa – CAŁY ŚWIAT ROMY
16 styczeń 2020 czwartek – ŻYCIE WEDŁUG NINO
11 luty 2020 wtorek – SUPA MODO
11 marzec 2020 środa – MIRAI
23 kwiecień 2020 czwartek – BLANKA
Opis cyklu
Nie da się wykształcić kompetentnego młodego odbiorcy kultury bez ukazania mu najnowszych dzieł światowej kinematografii, które zainspirują go do rozmyślań nad rzeczywistością oraz sprawią, że zidentyfikuje dotyczące go problemy okresu dorastania, np. bunt przeciwko autorytetom, jako nieodłączny naturalny element procesów o charakterze społeczno-kulturowym.
Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce licznych twórców – nie sposób na własną rękę wyśledzić filmy dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Cykl „Kino współczesne” idealnie wpisuje się w to zapotrzebowanie. Starannie dobrane nagradzane produkcje stanowią sublimację marzeń i lęków, które towarzyszą dojrzewaniu i pozwalają skonstruować swoistą mapę współczesności prezentującą palące problemy XXI wieku. Uczniowie biorący udział w projekcie mogą znaleźć odpowiedź m.in. na takie pytania, jak: czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce, czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną, jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym.
4) szkoła podstawowa (klasy 7-8) – DOJRZEWANIE W KINIE
godz. 13.00
16 październik 2019 środa – OFFLINE
14 listopad 2019 czwartek – ŻAŁUJĘ!
17 grudzień 2019 wtorek – KRÓLOWIE LATA
15 styczeń 2020 środa – OLD BOYS
13 luty 2020 czwartek – BYŁA SOBIE DZIEWCZYNKA
10 marzec 2020 wtorek – WALLAY
22 kwiecień 2020 środa – ŻYCIE ANIMOWANE
Opis cyklu
Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Kogo zobaczymy? Kogoś, kto pozwoli uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować ciekawość i niezależność? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi?
Cykl „Dojrzewanie w kinie” stawia na bohatera poszukującego, który przekracza granicę dziecko–dorosły. To trudne, ale zarazem fascynujące wyzwanie. Prezentowane obrazy stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatków i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące ich problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni, samodzielni, walczą o swoją autonomię. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się w świecie dziecięcych fantazji i w rzeczywistości dorosłych.
Uczniowie biorący udział w projekcie poznają wielowymiarowy świat uniwersalnych wartości. Obcują z postaciami, które tworząc piękne historie, otwierają pole do dyskusji na temat przyjaźni, miłości, rywalizacji, odmienności i nadziejach, jakie niesie współczesny świat.
5) szkoła ponadpodstawowa – KINO POLSKIE
godz. 13.00
17 październik 2019 czwartek – NAJLEPSZY
12 listopad 2019 wtorek – WSPOMNIENIE LATA
18 grudzień 2019 środa – 53 WOJNY
16 styczeń 2020 czwartek – WILKOŁAK
11 luty 2020 wtorek – KRÓLIK PO BERLIŃSKU
11 marzec 2020 środa – AMATOR
23 kwiecień 2020 czwartek – WSZYSTKO, CO KOCHAM
Cykl „Kino polskie” prezentuje najciekawsze produkcje z ostatnich lat, choć zawiera też przykład klasyki. Sprawdzi się jako materiał do zajęć poświęconych rodzimej kinematografii czy – szerzej – kulturze, a także jako źródło kontekstów dla omawianej literatury. Zestaw daje szansę przeanalizowania różnych form i gatunków filmowych, umożliwia przedstawienie złożoności jednostkowych postaw i wyborów. Proponowane fabuły i dokument, niejednolite pod względem formalnym i tematycznym, są dobrym pretekstem do rozważań dotyczących współczesnych problemów społecznych i psychologicznych, stwarzając okazję do dyskusji na takie tematy jak: godność, człowieczeństwo, wolność, dojrzewanie oraz przyjaźń. Pozwolą też poruszać ważne wychowawczo kwestie – depresji czy uzależnień.
Filmy pochodzące z tego cyklu przybliżają społeczne i polityczne aspekty polskiej rzeczywistości (od lat 70. do współczesności) i ich oddziaływanie zarówno na jednostkę, jak i zbiorowość. Mogą być zatem przydatne nie tylko wychowawcom, nauczycielom języka polskiego i wiedzy o kulturze, ale także WOS-u, HiS-u i historii. Ponieważ bohaterami wielu filmów cyklu są ludzie młodzi, czyni to ich historie bliskimi uczniom, co jest nie bez znaczenia w dyskusji wokół prezentowanych problemów i postaw.
Opis programu:
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową MEN.
Edukacja filmowa to projekt, który realizujemy już ponad 10 lat. Zaczynaliśmy od spotkań w warszawskim kinie Muranów. Z czasem nasze comiesięczne spotkania dla przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zawitały do blisko pięćdziesięciu miast. Cykliczne spotkania NHEF to projekcje wyjątkowych filmów, które omawiamy podczas prelekcji i prezentacji multimedialnych. Filmy omawiamy również w materiałach dydaktycznych dla nauczycieli, proponujemy oparte na tematach i wątkach z filmów scenariusze lekcji.
Każdy film, który wchodzi do naszego programu, opisujemy w analizie psychologicznej, z której mogą korzystać rodzice i pedagodzy, wskazujemy również związek tematów poruszanych w filmach z podstawą programową. W edycji 2019/2020 proponujemy 115 filmów w ramach 16 cykli tematycznych dla wszystkich etapów edukacyjnych. Będą to zarówno filmy, które pojawiły się w ostatnim czasie na ekranach kin, klasyka kina, jak i tytuły, które sprowadzamy do Polski specjalnie do naszego programu.
Jak to działa?
Nauczyciele zapisują swoich uczniów na wybrany cykl (szczegółowe opisy cykli znajdują się w wysyłanym na początku maja katalogu oraz na naszej stronie internetowej) i od października do kwietnia raz w miesiącu przychodzą wraz z nimi do kina w swoim mieście na film. Przed każdym filmem odbywa się multimedialna prelekcja poświęcona opisanemu w folderze zagadnieniu lub spotkanie z gościem. Nauczyciele dostają interdyscyplinarne materiały dydaktyczne (informacje o filmie i reżyserze, scenariusze lekcji, karty pracy, opinie psychologów etc.) do wykorzystania zarówno podczas zajęć szkolnych jak i przy rodzinnych dyskusjach filmowych w domu. Po seansie najmłodsi uczniowie mogą wziąć udział w warsztatach lub konkursach plastycznych, natomiast starsi – w dyskusjach dla chętnych.
Dlaczego warto?
Cały program NHEF pozostaje w zgodzie z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”. W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej należą do Koalicji dla edukacji filmowej powołanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Honorowy patronat nad programem ma organizacja Europa Cinemas.
Pobierz Katalog:
https://nhef.pl/upload/2019/04/katalog-nhef-2019_www.pdf